Rabu, 6 April 2011

TAHUN 2011 INI...

Tahun ini, anak sulung sudah mula bersekolah. sungguh tidak terasa waktu berjalan begitu cepat tanpa melihat kebelakang. Cuma kita yang selalu ketinggalan, melihat minggu sudah berlalu, memandang bulan sudah berjalan, bertanya akan tahun yang kian bertambah angkanya dari sembilan ke sebelas. Ternyata anak-anak pun akan terus berkembang dan membesar, sesuai umur dan usianya.

Anak-anak ketika sudah mula bersekolah, sebenarnya ia sudah mula menemui dunia luar. Dia sudah menempa suasana yang mempengaruhi dirinya sesusi bermula dengan awal lingkunnya. Saat pertama dunia bebasnya dia akan selalu melapor kepada kita sebagai ayah ibunya berkaitan apa yang dialami di dunianya. Jika salah ayah ibunya menaggapi, disinilah bermulanya sebuah kesalahan untuk dimasukkan ke dalam benak pemikirannya.

Ya Allah hamba berdoa, jangan sampai anak yang Engkau amanahkan terabaikan oleh kami. berilah kekuatan agar ia menjadi jalan kebaikan dan pahala kepada kami. Hanya doa dan usaha yang mampu kita panjat kehadirat Ilahi. Rabbi Habli Minash Sholihin....

Setelah menempuh alam persekolahan, teman-temannya akan mula mempengaruhi sikapnya (selain apa yang ditonton dan dilihat dikaca TV), jika kental dan ikhlas pendidikan yang berikan dirumah, dengan diiringi oleh doa, maka harapan untuk meletakkannya dalam jalan yang baik boleh jadi terkabulkan. Dan hanya sandaran kita yakni Allah swt. yang akan memberikan kekuatan dan hidayah kepada kita semua.

Abu Hakam2

Tiada ulasan:

Catat Ulasan